dag van de rail 2013

De Maatschappij Voor Beter OV zet zich in voor het (verder) verbeteren van het vervoer per trein, bus, tram, metro, veerboot en taxi in Nederland. De Maatschappij Voor Beter OV komt op voor de reiziger. Uitsluitend goed en betaalbaar openbaar vervoer helpt mobilisten de juiste keuze te maken. Dit in het belang van het milieu, de economie en het goed waarborgen van mobiliteit voor iedereen.

3 mei 2013

“MEER INVLOED REGIO’S, INFORMATIE RUIMHARTIG DELEN EN SNELHEID BELANGRJKE SPOORTRAJECTEN FORS OMHOOG"

De gezamenlijke spoorsector (infra beheerders, spoorbedrijven, aannemers, ingenieursbureaus en reizigersorganisaties) heeft tijdens het jaarcongres de Dag van de Rail van het Nederlands Instituut voor de Bouw een drietal moties aangenomen. In die moties wordt onder meer gepleit voor meer invloed voor de decentrale overheden, de plicht om informatie ruimhartig te delen (dus ook tijdens aanbestedingen) en op korte termijn op een aantal belangrijke spoorbaanvakken de snelheid aanzienlijk te verhogen.

Vandaag heeft de motiecommissie de moties onder de aandacht van de spoorwegwoordvoerders van de Tweede Kamer gebracht.

Onderstaand leest u de brief van de Motiecommissie van de Dag van de Rail 2013.

Aan de spoorwoordvoerders van de Tweede Kamer der Staten-Generaal,

Naar aanleiding van de conferentie Dag van de Rail, op 25 april j.l. in het NBC te Nieuwegein, bieden wij u hierbij graag drie moties aan zoals vastgesteld door de aangestelde motiecommissie. Het is een selectie en een samenvatting van de beste ideeën die voortkomen uit de 25 verschillende motievoorstellen die op het congres door zowel deelnemers als sprekers zijn ingediend. Wij hebben getracht de essentiële elementen hieruit te destilleren en puntig weer te geven.

Motie 1. Meer invloed van de regionale overheden op het totale spoorvervoer in de regio.

De deelnemers aan de Dag van de Rail 2013,

Overwegende dat:

- De bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland vooral op regionaal niveau opgelost moeten worden (woon-werkverkeer).

- Het kabinet voornemens is de vervoerconcessie Hoofdrailnet en de beheerconcessie Hoofdspoor onderhands te gunnen aan NS respectievelijk ProRail.

- De positie van decentrale overheden onvoldoende geborgd is in de huidige concessies.

- Het van het grootste belang is dat de infrastructuur- en de vervoerontwikkeling op het hoofdrailnet worden afgestemd op de ruimtelijke en economische ambities van de regio’s en regionale OV-systemen.

Verzoeken de kamer om bij de staatssecretaris te pleiten voor:

- Verankering van de positie en invloed van de decentrale overheden in de nieuwe concessievoorschriften van het Hoofdrailnet en Hoofdspoor.

Motie 2. Verplichte samenwerking in de reisketen.

De deelnemers aan de Dag van de Rail 2013,

Overwegende dat:

- Bereikbaarheid bepaald wordt door een complex samenspel van vele instanties en actoren.

- De reiziger centraal dient te staan en niet het systeem of systeemdeel.

- De samenwerking in de reisketen verre van optimaal is.

- Dit alle aspecten van de keten betreft zoals fysieke infrastructuur en voorzieningen, dienstregeling en informatievoorziening.

- Zwitserland goede ervaringen heeft met het voorschrijven van de samenwerking.

Verzoeken de kamer om bij de staatssecretaris te pleiten voor:

- Verankering van de samenwerking en het delen van alle benodigde informatie in concessievoorschriften en/of regeling van samenwerking bij wet.

Motie 3. Realiseren van Topcorridors.

De deelnemers aan de Dag van de Rail 2013,

Overwegende dat:

- Het spoor kan bijdragen aan versterking van de economische structuur van Nederland.

- Het spoor kan zorgen voor veilig, betrouwbaar en duurzaam personen- en goederenvervoer.

- Het vervoer tussen stedelijke regio’s en economische topsectoren internationaal zal groeien.

- Verhoging van de topsnelheid op een aantal corridors het gebruik van het spoor efficiënter, sneller en betrouwbaarder kan maken.

Verzoeken de kamer om bij de staatssecretaris te pleiten voor:

- Realiseren van een aantal topcorridors met topsnelheden tot ca. 200 km/h.

- Invoering van ERTMS te beginnen met deze topcorridors.

Wij hopen u via deze brief van de gewenste informatie te hebben voorzien. Wij staan u graag te woord als u nog aanvullende vragen heeft.

De motiecommissie van de Dag van de Rail 2013,

Jan Koers (Intraffic) (voorzitter)

Sjoerd Sjoerdsma (Keyrail)

Leon Linders (Alstom Transport Nederland)

Ben van Schijndel (BAM Rail)

Corina de Jongh (Railforum)

Rikus Spithorst (Maatschappij Voor Beter OV)

Mark Sloothaak (Jonge Veranderaars)

28 april 2013

IMPRESSIE DAG VAN DE RAIL

Ieder jaar is de Dag van de Rail, georganiseerd door het Nederlands Instituut voor de Bouw, zeer de moeite waard. Dat geldt dus ook voor de editie van 2013, die afgelopen donderdag heeft plaatsgevonden. Ook ik was, namens de Maatschappij Voor Beter OV, aanwezig.

Het voert te ver om een uitgebreid verslag te schrijven over de goede en toonaangevende sprekers en andere boeiende mensen die aanwezig waren, over de perfecte organisatie en de fijne locatie, maar een sfeerimpressie aan de hand van wat uitspraken van de sprekers geeft een goed beeld.

Beleidsmedewerker Frank Visser van de ChristenUnie hield een mooi betoog, waarin hij het omslachtige betalen per OV-Chipkaart vergeleek met het betalen voor mobiele telefonie: “Je hoeft niet halverwege een gesprek een nieuw nummer te draaien!”

NS-reizigersdirecteur Ingrid Thijssen beaamt wat ook Voor Beter OV herhaaldelijk benadrukt: “Een forens met dagelijks vertraging heeft geen enkele boodschap een mooie gemiddelde cijfers.”

Directeur Telecom, Post en Vervoer van de ACM, Johan Keetelaar, zet stevig in: “De eis dat de komst van een internationale reizigersvervoerder het interne marktevenwicht slechts met hoogstens 0,4% mag laten verschuiven is onredelijk. Een volgende toetreder zou dan sowieso kansloos zijn.”

Voorzitter Tjibbe Joustra van de Onderzoeksraad voor Veiligheid had het waarschijnlijk niet rechtstreeks tegen mij, maar ik voelde mij wel aangesproken door zijn citaat uit een bijeenkomst van de Raad van State: “Om goed spoor te hebben, moet je goede dwarsliggers hebben.”

Maar met vlag en wimpel de beste uitspraak vond ik deze van ProRail-directeur Marion Gout, over wijdse vergezichten versus de noodzaak om dingen nú te verbeteren: “Het Land van Ooit is ook failliet gegaan.”

Kortom, veel opmerkelijks passeerde de revue. Gedurende de dag konden deelnemers moties indienen. De motiecommissie, waarvan ik deel mocht uitmaken, heeft de drie beste eruit gepikt en zal deze onder de aandacht van de spoorwoordvoerders van de Tweede-Kamerfracties brengen.

Rikus Spithorst