NOVB

De Maatschappij Voor Beter OV zet zich in voor het (verder) verbeteren van het vervoer per trein, bus, tram, metro, veerboot en taxi in Nederland. De Maatschappij Voor Beter OV komt op voor de reiziger. Uitsluitend goed en betaalbaar openbaar vervoer helpt mobilisten de juiste keuze te maken. Dit in het belang van het milieu, de economie en het goed waarborgen van mobiliteit voor iedereen.

commentaar Rikus Spithorst 16 juni 2014

COMMISSIE STIEKEM

Het Openbaar Vervoer heeft zijn eigen ‘Commissie Stiekem’. Dat is nu wel duidelijk geworden. De officiële naam voor die Commissie Stiekem luidt Nationaal OV-beraad NOVB.

Voor Beter OV is fel gekant tegen het vanaf volgende maand heffen van een toeslag op de treinkaartjes die reizigers uit de automaat trekken. Dat is namelijk een schending van de in de NS-vergunning vastgelegde tariefbescherming van de reiziger.

De consumentenorganisaties spreken in hun aan het NOVB uitgebrachte advies niet meer over die tariefbescherming voor de enkele reizen zonder korting in de tweede klas. Blijkbaar is ze in de geheime vergaderingen van het NOVB door de NS op de mouw gespeld dat die tariefbescherming niet aan de orde is. Dat kán niet waar zijn. Immers, het enige alternatief voor het treinkaartje uit de automaat is de OV-chipkaart. Maar die kent al heel lang die tariefbescherming niet. Sterker nog: de OV-chipkaart heeft die bescherming voor treinreizigers nooit gekend. Je moet eerst 7,50 neertellen, en dan heb je nog geen kilometer gereden. Nee, daarvoor moet je eerst nog een aanzienlijk bedrag op je kaart zetten. Pas dan kun je op weg. En het teveel betaalde geld krijg je na je reis niet zomaar terug. Met andere woorden: ajuus, tariefbescherming.

Al weken geleden heb ik meermaals gevraagd om de in het NOVB behandelde adviesaanvraag van de NS en de andere spoorwegmaatschappijen, waarin blijkbaar wordt gesteld dat van tariefbescherming voor het automatenkaartje geen sprake is. Niets gekregen.

Ik geef de moed maar op. Ik zal een boze brief aan Wilma Mansveld sturen, al vrees ik dat dit achterkamertjesgedoe haar worst zal wezen.

Het OV heeft dus een eigen Commissie Stiekem in het leven geroepen. Dat de vervoerders en de gevestigde reizigersorganisaties zo diep zouden kunnen zinken, dat had ik nooit verwacht.


Naschrift

Onder druk van het CDA is de adviesaanvraag alsnog geopenbaard. Als bijlage bij een Kamerbrief van de staatssecretaris d.d. 24 juni 2014.

Voor Beter OV is kwaad over deze obstructie en schreef, mede hierover, een brief aan staatssecretaris Mansveld en NS-directeur Huges.

Deelt u onze mening? Word dan gratis sympathisant . Wij kunnen uw morele steun heel goed gebruiken.